Kreatin

Kreatin

Om det är något kosttillskott som det inte råder någon tvivel på om det fungerar eller ej så är det kreatin. Alla som testat kreatintillskott vet vad det kan göra för uthållighet och prestation med undantag för några få “non responders”. Det är ganska logiskt att om du gör 1 eller 2 repetitioner mer så kommer det leda till att du bygger mera muskler. Exakt det hjälper kreatin dig att klara av.

Kosttillskottet har visat sig effektivt i högintensiv träning som inkluderar styrketräning och andra idrotter som kräver explosiv styrka. Det finns många olika kreatintillskott på marknaden där det vanligaste heter monohydrat, vilket också är det billigaste. Vill du ha mer direktverkande och effektivare kreatin får du betala lite mer som min favorit creacore som är ett HCI kreatin som är uppbundet med saltsyra för att maximera upptaget i kroppen. Även andravalet Core är direktverkande och innehåller många olika sorters kreatin för bästa resultat. Vilket satsar du på?

Bästa kreatinsorterna

Avancerad kreatinmix för resultat: Ett nyutvecklat kreatintillskott ger direktverkande effekt och är samtidigt väldigt skonsamt mot magen, vilket annars kan vara ett problem. Löser sig lätt i vatten. Litet minus då den bara finns i en smak som är “Refresing Lemonad”.

TILL BUTIK >

Mutant creakong

Vetenskaplig baserad dosering: Mutant är varumärket som många förknippar med kvalité av yppersta klass. Kreatinet är en personlig favorit och den lilla dos som behövs gör att de flesta slipper magproblem. Helt klart värd att testa!

TILL BUTIK >

Så fungerar kosttillskottet kreatin

Att kreatin fungerar vet vi men hur fungerar det egentligen? För att uttrycka det enkelt så fungerar kreatin som en “back up” av energi. Adenosintrifostat som förkortas ATP förvandlas till energi när du till exempel tränar på gym. När du känner dig trött och har slut på energi så orkar du inte göra fler repetitioner och det är här kreatinet kommer in och ger dig den där extra kraften som gör att du kan utföra någon repetition till.

Innan ATP skapas så omvandlas ämnet kreatin till kreatinfosfat som i sin tur gör ämnet ATP.

Bra kosttillskott för

Vem ska ta kreatin? Det är främst avsedd för personer som tränar med vikter eller andra idrotter som har omfattande och upprepande högintensiva rörelser, som spurter, hopp eller kast.

2000 studier

Det sägs finnas över 2000 studier på kreatin och bör vara det kosttillskott som det forskats allra mest på. Resultatet av dessa säkerhetsstudier på långvarig användning har genomgående varit positiva och visat på att de som använder kreatin lider mindre skada från uttorkning, kramper och värmerelaterade problem än de som inte använder kreatin.

Blanda rejält

Nu för tiden är det flesta sorters kreatin lätta av blanda och upplöses fort. De flesta väljer att dricka detta kosttillskott med vatten och då är det viktigt att du inte dricker kreatinet när det är synligt utan låter det lösas upp helt och hållet innan du dricker det.

Vill du öka din prestation på gymmet så kolla gärna in sidan om pre-workout. Det är ett prestationshöjande kosttillskott som ger dig en extra kick att leverera på din absoluta maxnivå, pass efter pass.