Energibars

Energibars

energiVill du ha snabb energi så är det energibars som du ska kolla närmare på. Bars har som främsta fördel att den är väldigt lätt att ha i väskan och ta fram för ett ge dig den extra energin du kan behöva när du har en tufft träningspass framför dig.

Mängder av snabba kolhydrater kommer höja ditt blodsocker och ge dig mer energi för att prestera bättre. Du för inte bara i dig extra energi från energibars utan de är oftast även fyllda med protein som behövs för att reparera muskelfibrerna efter träning.

Mer energi behövs

Vissa dagar finns helt enkelt inte energin där och det är främst dessa dagar som energibars är helrätt. Att låta några barer ligga i din träningsväska är ingen dum idé. Tänk till sist du skulle träna och kände dig hur trött som helst. Ingen skön känsla va? Ofta så blir inte träningspasset något succé när du går i med en sån känsla i kroppen. Att tillsätta snabba kolhydrater som snabbt laddar upp dina glykogendepåer kommer göra en stor skillnad för hur du kan prestera.

Power Time energibar

energibar 2015

TILL BUTIK >

En smaksensation

energibars oh

TILL BUTIK >

Här kommer några fördelar du kan väntas få om du bestämmer dig för att ge energibars en chans.

  • Bars är en bekväm energikälla som kan ligga i träningsväskan eller i jackfickan.
  • Mer kolhydrater kommer bidra till att uthålligheten förbättras.
  • Energibars bidrar till att upprätthålla blodsockernivåerna.
  • Skjuter upp tröttheten som innebär att du kommer kunna träna bättre du skulle kunna utan den extra energin.

Du kanske är sliten efter ha suttit ett antal timmar framför datorn och känner att du behöver en energikick. Istället för att gå till fika rummet och smaska i dig av de där goda kakorna som finns där har du här ett val. Vad väljer du?

Fördelar med en energibar

Varför ska jag ta mig en energibar kanske är din första fråga? Varför kan jag inte bara ta en dl havregryn så får jag väl den energin jag behöver? Ja i och för sig stämmer det men handen på hjärtat gör du verkligen det? Jag tror det är ytterst få som tar med sig en paket havregryn till sporthallen. Den stora fördelen är alltså att du enkelt och snabbt för dina näringsämnen fint inslagna i en kompakt bar.

Den näst största grejen med dessa bars är att de inte bara ger massa energi de är dessutom hur goda som helst att äta! En utsökt smak av jordgubb eller vad du än valt kommer träffa dina läppar och vips kommer se fram till nästa gång du för chansen att prova en energibar.

Tänk på att det här inte effektfullt som en PWO utan innehåller “endast” 300-400 kalorier. Har du ett extremt lång och krävande pass framför dig kan du överväga att ta två eller varför inte en och en halv. Det kan även vara smart att sprida ut konsumtionen på ett par tillfällen under dagen för att få en jämn nivå på energinivåerna.

Vill du ha energi utan kalorier ska du läsa på sidan om koffeintabletter. Koffein är blixtsnabb energi som kommer ge dig en boost då du känner att det behövs.

Historia och syfte

Nu för tiden är utbudet på energibars likt de flesta andra kosttillskott minst sagt bra. För 20 år sen när de första bars med energi kom ut var det avsedda för maratonlöpare. Att ha möjligheten att fylla på med energi under en så lång prestation som maraton är ses idag som en självklarhet och har alltid varit. En bar gör det hela lite enklare, och godare.

Allt eftersom tiden har gått så har energibars gått från aningen tråkiga bitar av havre, nötter och frukt till fullkomliga mästerverk som passar de flesta. Det är i första hand riktat till folk som tränar men har du haft en lång och krävande dag på jobbet kan de vara minst lika behövliga. Väljer du att ta en bar till frukost, förmiddagsfika eller kvällsmat är det bara du som kan bestämma och jag anser de passar lika bra oavsett tidpunkt.