Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/kosttillskotten.nu/wp-content/themes/canvas/includes/widgets/widget-woo-adspace.php on line 204

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/kosttillskotten.nu/wp-content/themes/canvas/includes/widgets/widget-woo-blogauthor.php on line 244

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/kosttillskotten.nu/wp-content/themes/canvas/includes/widgets/widget-woo-embed.php on line 229

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/kosttillskotten.nu/wp-content/themes/canvas/includes/widgets/widget-woo-flickr.php on line 236

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/kosttillskotten.nu/wp-content/themes/canvas/includes/widgets/widget-woo-subscribe.php on line 175

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/kosttillskotten.nu/wp-content/themes/canvas/includes/widgets/widget-woo-tabs.php on line 231

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/kosttillskotten.nu/wp-content/themes/canvas/includes/widgets/widget-woo-component.php on line 238
Chiafrön | Superfröet chia har ett spännande innehåll | Kosttillskotten.nu

Chiafrön

Nyttiga chiafrön

Chiafrön är det livsmedel som det pratas mest om just nu och populariteten verkar inte finna några gränser hur trendigt det kan bli. Varför har just detta chiafrön blivit så omtyckt? Svaret är tämligen enkelt: Det är bland de mest hälsosamma livsmedel som du kan hitta! De är laddade med mängder av näringsämnen som kan spela viktig roll för både din kropp och hjärna.

Chia kommer från en växt som heter Salvia Hispanica. Den växten ser ut som en blomma och till skillnad från många andra växter så finns det inga undergrupper till just denna sort. Fröerna är dock relaterad till mynta som också tillhör samma familj, nämligen kransblommiga växter. Växten växer främst i Sydamerika där klimaten är helt rätt för den här superblomman. Även fast livsmedlet kan anses vara en nyhet här i norden så har hälsoeffekterna nyttjas under en väldigt lång tid.

Chiafrön var en viktig föda för aztekerna och mayafolket under dess storhetstid som varade 250-950 e.Kr. Fröet har även används i flera tusen år före det. Namnet chia betyder faktiskt “Styrka” på mayaspråket. Språket är för övrigt en språk som uppkommit från cirka 30 andra språk, och tros pratas av cirka 6 miljoner personer världen över men främst i Mexiko och Guatemala.

Trots att detta frö förknippats med ord som styrka och alla dess hälsoeffekter så har det alltså fullkomligt exploderat i popularitet först under de senaste åren. I dagsläget är det en av de mest erkända livsmedel som stolt får bära namnet “Superfood” som efterfrågats allt mer.

Ekologisk chia

Omtyckta chiafrön därför att: Den innehåller ekologiskt odlade frön som växt högt upp i Chiafröets hemland, Mexiko! De är helt fria från tillsatser och är garanterat helt ekologiska för att de som odlar måste skaffa en certifiering på just detta. Priset ligger på 129 för en påse på ett halvkilo, vilket räcker till 50 portioner. Har du aldrig köpt Chiafrön tidigare tycker jag du ska börja med att testa den här påsen. Hoppas du kommer bli nöjd!

TILL BUTIK >

750 grams påse

Superfruit: Chiafrön som chiafrön eller vad säger du? Ja i princip så och känner du för att köpa en större påse så är prisbilden per gram ungefär liknande som vårt första produkttips. Märket Superfruit har ett rykte om att inte fuska med kvalitén, och här levereras 100% naturliga chiafrön från Sydamerika.

TILL BUTIK >

Chia är superfood

Vad är du egentligen superfood kanske du sitter och undrar över? Det är en samlingsterm för livsmedel som kan anses ha stora hälsofördelar och har används flitigt i marknadsföringskampanjer de senaste året. Ett krav för att kunna bli klassificerat som just Superfood är att livsmedlet har höga näringsämnen. Tillverkarna gillar även om fröerna, bären eller vad det än kan tänkas vara har ett hållbart kulturhistoriskt arv så de kan marknadsföras som en dåtida matkultur som i det närmast haft väldigt goda egenskaper “back in the days”.

Termen “Superfood” myntades för inte allt för längesen. Det var så nyligen som 2007 som det namnet uppkom i Europa.

Är det bara chiafrön som är Superfood? Nej det finns även en mängd flera livsmedel som kvalar in till samlingstermen. För att nämna några exempel så är även dessa Superfood: Gojibär, hampafrön, blåbär, lingon, havtorn, nässlor och väldigt många fler.

Innehåll i Chiafrön

Det lilla fröet Chia är en av de mest näringsrika livsmedel på planeten. De är laddade med fibrer, protein, omega-3 fettsyror och olika mikronäringsämnen.
Nu vet du lite bakgrund till vart fröet kommer ifrån och historian bakom. Men det du förmodligen är mest intresserad av är hur bra detta Chiafrö faktiskt är? Det är superbra skulle jag vilja påstå!

Från en typiskt innehållsförteckning från de mest sålda produkterna i Sverige kan vi utläsa att de innehåller en stor del protein. Närmare bestämt 21 gram per 100 gram. Okej en 1/5 del protein alltså, det är en bra start.

Sen kommer vi till kalorier och här får du i dig ungefär 450 kalorier per 100 gram Chiafrön. Är inte det mycket tänker kanske du? Nej då det är det inte speciellt då dessa kalorier är nyttiga och stor del kommer från de cirka 30 gram som vare 100 gram innehåller. Fett!? Bara lugn det är inte vilka fetter som helst utan majoriteten kommer från Omega 3 och Omega 6 fettsyror. Endast en liten del av fettet i fröerna är mättat. Om du undrar vad mättat fett är så är det ett fett som har en högre smältpunkt än de omättade fetterna. Om du vill fördjupa dig ytterliga så rekommenderar jag att du gör en sökning efter mättat fett. Det här gör dom “magiska fröerna” till en av världens bästa källor till flera viktiga näringsämnen om vi räknar kalori för kalori.

Detta Superfood innehåller en stor den kostfibrer, eller bara “fiber” som det numera kallas. Ungefär 30 gram per 100 gram är fibrer. Det fina med fibrer är att de sväller och ger dig en mättnadskänsla utan att för den delen ge dig onödiga (?) kalorier. De kan inte brytas ner tarmens enzymer och kan inte heller tas upp av tunntarmen så fibrer går alltså till stor del “rakt igenom”. Det är därför många kosttillskott som marknadsförs som måltidsersättning innehåller en stor del fibrer.

De innehåller även en anständig mängd zink, vitamin B3, kalcium, magnesium och andra mikronäringsämnen.

Slutsats 1

Slår vi ihop det du just läst ovan kan vi dra slutsatsen att chiafrön ger dig lite energi men rikligt med protein och de nödvändiga fettsyrorna omega 3 och 6. Det ger dig förutom det en mättnadskänsla i och med den stora andelen fibrer. Låter det bra? Det är det också och det är därför Chiafröet blivit så uppskattat världen över.

  • Chiafrön är väldigt trendigt just nu.
  • Livsmedlet ingår i gruppen Superfood.
  • Ett högt proteininnehåll tillsammans med hög andel fibrer gör det perfekt för dig som inte vill gå upp i vikt.
  • Gott om antioxidanter som bevarar de nyttiga fetterna som finns i Chiafrön.

Laddade med antioxidanter

Chiafrön innehåller mycket antioxidanter som hjälper till att skydda den känsliga fetterna i fröerna. De har också en rad fördelar för hälsan.

Det är så otroligt många fördelar med Chiafrön det är förutom ovanstående även laddade med höga halter av antioxidanter. Dessa skyddar de känsliga fetterna så att de inte härsknar i fröet. Den viktigaste uppgift som antioxidanter har är att bekämpa fria radikaler som skadar molekylerna i kroppens celler och kan leda till åldrande och en rad sjukdomar såsom cancer.

Vissa påstår att dessa fröer innehåller mer antioxidanter den blåbär gör men det finns tyvärr inga studier som backar upp detta, än det vill säga.

Kolhydrater är fibrer

Om du kollar på en innehållsförteckningen på en påse Chiafrön så ser du de innehåller ganska mycket kolhydrater. De mesta av kolhydraterna är dock fibrer som inte bör räknas som “vanliga kolhydrater” utan för vad det faktiskt är, fibrer.

Fibrer höjer inte ditt blodsocker och kräver inte heller insulin för att tas om hand och bör därför inte räknas som en kolhydrat. Om du ska läsa innehållsförteckning för vad den är ska du dra bort ungefär 90 procent(!) av antalet kolhydrater och då finns endast en väldigt liten del kvar. Det gör Chiafrön till en “Low-Carb Food” och passar perfekt för dig som inte vill gå upp i vikt.

Chiavikten gånger 12

Nästan alla kolhydrater i Chiafrön är fiber. Detta ger dem förmåga att absorbera 10-12 gånger sin vikt i vatten. Fiber har också olika positiva effekter på hälsan.

Det är tack vare dess höga innehåll av fibrer som detta frö kan absorbera så mycket vätska. Det brukar talas om att chiafrön expanderar ungefär 10 till 12 gånger sin egen vikt i magen eller tillsammans med annan vätska. Tänk på det när du konsumerar fröerna så du inte får magont. En rekommenderad daglig konsumtion ligger på så lite som 15 gram rena frön.

Det mättnadskänsla du får av dom gör att du kommer äta mindre kalorier och på så sätt hålla vikten eller till och med gå ner i vikt.

 Chiafrön innehåller cirka 40% fibrer räknat på vikten. Det gör dem till en av världens bästa källor till fibrer.  

Hög del protein i chiafrön

Chiafrön innehåller högkvalitativt protein, mycket högre än de flesta vegetabilier.

Att protein är livsviktigt vet dom flesta så det är klart att detta superfrö innehåller en stor del protein. Ungefär 21 gram/100 är rena proteiner som innehåller en bra balans av essentiella aminosyror. Kroppen kan producera vissa aminosyror själv men 11 av de totalt 20 aminosyrorna måste vi få i oss från kosten och de är därför livsnödvändigt, det vill säga essentiella.

Om du satsar på att gå ner så äter du förmodligen en kost som innehåller en stor del protein och en mindre del kalorier. Då passa Chiafrön utmärkt in i det kostschemat! Ett hög proteinintag minskar även aptiten. Lägg ihop det tillsammans med alla fibrer som sväller så förstår du varför just detta frö är på alls läppar just nu.

Det är även väldigt bra för vegetarianer som inte får i sig något protein från animaliska produkter.

Lätt att använda i kosten

Så nu vet du varför Chiafrön fått så mycket uppmärksamhet som kanske det bästa(?) livsmedlet inom kategorin Superfood. Nu är det bara att klippa till på en påse och börja nyttja alla fördelar. Det är väldigt lätt att komplettera din kost med fröerna på grund av att de smakar väldigt neutralt. Du kan äta dem som de är eller så kan du blanda fröerna i gröten, i yoghurt eller någon flytande dryck som juice. Du kan baka med dem och du kan laga mat. Du kan i princip komplettera vad som helst med denna Superfood.

Vill du göra ett gammalt favoritrecept mer hälsosamt? Enkelt! Du tillsätter bara lite Chiafrön så kommer det öka näringsvärdet dramatiskt. Glöm inte bort att de sväller en hel del (10-12 gånger) bara.

Hjälp med att bränna fett

bränn med chiafrönVa bränner chiafrön fett kanske du frågar dig? Nej inte direkt men det är det tyvärr inte mycket som gör. Vad chiafrön däremot gör att du hjälper dig att lyckas bränna fett. Som du säkert läst så innehåller fröerna väldigt mycket fibrer som sväller väldigt mycket.

Du får en mättnadskänsla samtidigt som kroppen knappt tar upp några av de kolhydrater som chiafrön innehåller. Snacka om ett effektivt hjälpmedel för dig som vill gå ner i fettmassa.

Några tips att tänka på

Att chiafrön gott och väl kan användas som ett hjälpmedel när du vill ta bort de där extra kilona fett på kroppen råder det inga tvivel om. Men hur ska du göra för att lyckas fullt ut? Jag vet vad som fungerat för mig och vill här dela med mig av min erfarenhet.

Var bestämd

Den första och även den viktigaste punkten för att lyckas. Bestäm dig för vad du vill uppnå och gör sedan upp en långsiktigt plan för att nå dit du vill komma. Sätt upp rimliga mål och realisera dessa mål genom att skaffa dig nya vanor. Att införa chiafrön i din vardag är ett steg som kommer hjälpa dig.

Just långsiktighet tror jag många missar. Att bestämma sig för att gå ner 10 kg på en månad går men det är få som lyckas. Så vill du snygga till kroppen se till att börja i tid.

Mer proteiner och mindre kalorier

Att gå ner i vikt handlar om att göra av med mer kalorier än du stoppar i dig. Ett sätt att lösa den balansformeln är att helt enkelt inte stoppa i dig så mycket kalorier. Chiafrön som ger dig mycket protein och väldigt lite kalorier är därför ett optimalt livsmedel som kommer göra underverk.

Just mättnadskänslan är otroligt betydelsefull då du inte kommer vilja äta om du har den känslan. Du vill förmodligen undvika att förlora muskler och då är det viktigt att du äter sånt som innehåller mycket protein. Några exempel på sådana livsmedel är;

  • Tonfisk
  • Kyckling
  • Chiafrön (såklart  😎 )
  • Ägg
  • Kött

Vad ska du då äta mindre av som vanligtvis konsumeras;

  • Bröd
  • Pasta och ris
  • Juice (som innehåller socker)
  • Kakor och annat fika
  • Läsk

Hoppas du lärde dig allt du vill veta om Chiafrön!