D-vitamintillskott

D-vitamintillskott

Ett D-vitamintillskott kan behövas under vinterhalvåret då vi inte kan ta del av solens vitaminer lika bra som på sommaren. Under sommaren kan vi nyttja solen och genom att vara ute då den står som högst får vi i oss de så viktiga D-vitaminerna.

Vad kommer ett D-vitamintillskott ge för dig då? Några fördelar som det finns fakta för att D-vitamin påverkar vårat skelett och har en stor påverkan på immunförsvaret. Kanske en av faktorerna att vi människor är så mycket sjukare på vintern tro? Undvik att försvaga immunsystem under vintern genom att skaffa dig ett tillskott av vitamin D. Kolla även sidan för multivitaminer som kan vara ett bra alternativ då du söker en “allt i ett” vitamin.

Personlig favorit

vitamin d tillskott

TILL BUTIK >

Ett finfint andraval

d-vitamintillskott

TILL BUTIK >

Därifrån och så mycket

Det är som sagt främst solen som ger oss D-vitamin men den finns även i vanliga livsmedel. Några exempel på livsmedel är fet fisk och ägg men det går inte alls att jämföra med det tillskott som solen ger. Äter du ordinarie kost så lyckas du få i dig 5 mikrogram vilket du får i dig på cirka 30 sekunder! från solen. Ja du läste rätt, sekunder. Det är förvisso svårt för oss i Sverige att erhålla de värdena därför att det var en amerikansk studie som visat de siffrorna, förmodligen på ett ställe där solen är som starkast.

Vi behöver inte fokusera så mycket på maten utan slå fast att det främst är solen som gäller för d-vitamin, eller ett tillskott.

Det finns dock ett dilemma och det är att solen måste stå högt på himlen, det vill säga ha den styrkan som behövs får att leverera vitamin D. När solen väl gör det så kommer vi väldigt snabbt upp i de 10 mikrogram som livsmedelsverket rekommenderar. För att sammanfatta så ger maten lite och solen kan ge för mycket. Observera att det extrema värdet 5 mikrogram för 30 sekunder endast är mitt på dagen under högsommaren och inte alls vanligt alltså.

Då ska du ta tillskottet

Du som vill ta hand om din hälsa maximalt ska satsa på ett d-vitamintillskott. Det ger inte bara ett bra immunförsvar det dämpar även riskerna att drabbas av hjärt och kärlsjukdomar.

Du tar det bäst när du äter mat. Eller varför inte tillsammans med ditt proteinpulver? Vad jag har läst mig till ska du dock ta det tillsammans med någonting då upptaget blir bättre.