BCAA

BCAA pulver

Namnet på alls läppar är BCAA pulver och på svenska står det för grenade aminosyror. Det är ett litet antal aminosyror, närmare bestämt 3 stycken som har visat sig vara av extra hög betydelse för muskelbyggnad. Speciellt leucin har en stor påverkan på ge dina muskler möjlighet att bli starkare. De övriga aminosyrorna är isoleucin och valin.

Den stora fördelen med aminosyror gentemot andra kosttillskott är att de är det snabbaste byggstenarna du kan hitta. Det kommer skynda på återhämtningen och du kan träna oftare och hårdare. Tränar du hårt på gymmet och har som mål att bygga muskler? Då är BCAA bästa kosttillskottet!

Om du undrar vad bokstäverna står för är det: Branched Chained Amino Acids. Ett extremt populärt komplement för den som tränar hårt på gymmet.

Så fungerar kosttillskottet

Samspel och tidpunkt är två ord som har stor betydelse när vi pratar om kosttillskott. BCAA är inget undantag utan här gäller framförallt växelverkan mellan de olika beståndsdelarna i allra högsta grad. Med samspelet menas att de tre aminosyrorna fungerar bra tillsammans och den ena hjälper den andra att få ut sin fulla potential. Det är väl på pricken vad du vill få ut av din träning?

Vårt förstaval av BCAA

bcaa 2015

Därför är produkten bäst: Senaste rönen säger att det främst är aminosyran L-leucin som ger bäst effekt av detta kosttillskott. Den “vanliga” dosering bland BCAA är 2:1:1 där tvåan är delar L-leucin. Hos denna produkt är det hela 8 delar istället för 2! Kombinera det med otroliga smaker (samt bra pris) så blir valet rätt så enkelt.

TILL BUTIK >

Candy Series

Med smak av godis: Innehållsfakta först och här har märket Gaam valt ratio 6:1:1 vilket vi tycker är helt okej. En hel del kosttillskott har misslyckats när dom ska göra godissmaker, men inte den här! Okej det är bara “Banana toffee” som får ett lite sämre betyg. Övriga är sagolika. Kan så gott som lova du inte kommer bli besviken!

TILL BUTIK >

En bra BCAA produkt innehåller en stor del leucin. Den aminosyran har som uppgift att förbättra muskelproteinsyntesen och är den dominerande syran i i “muskelblandningen”. Valin som är den andra delen ser till din kropp upprätthåller en god kvävebalans och reparerar vävnaden som du slitit sönder. Desto mer du sliter sönder musklerna för att redan ge de möjligheterna, där BCAA är en del, att reparera sig desto starkare blir de och desto gladare blir du. Om grundtanken är att bygga starka muskler det vill säga. Den tredje och sista beståndsdelen i mixen är isoleucin vars uppgift är att ge cellerna bästa möjliga förutsättningen att ta upp glukos. Just glukos är för övrigt en av de viktigaste kolhydraterna som används som energikälla.

Låter det som om samspelet är bra? Det tycker jag och för att sammanfatta så kan vi skriva så här. Valin och isoleucin ger leucin möjligheten att maximera muskeluppbyggnaden (syntesten) genom att syresätta musklerna och ge de näring för att utvecklas. Låter det logiskt? Grundtanken och funktionen bakom BCAA är logisk. Alla påståenden här på sidan är min samlade bedömning från det jag läst på andra sidor. Vill du ha studier som bevisar dessa påståenden får du söka på google efter till exempel “BCAA studies” eller något likvärdigt.

Orka mera med BCAA

Att förbättra din prestanda under träningen är av yttersta vikt om du vill förbättra dig. Det leder till att du kommer göra en mer repetition, springa lite längre och så småningom leder allt detta till mer muskeltillväxt.

Ett kosttillskott som slår igenom så som BCAA har gjort har oftast en rad positiva effekter. En av effekterna du kan väntas få är att du kan fördröja din trötthet. Hur tusen fungerar det? Jo svaret på den frågan är att valin (som är en av de tre) konkurrerar med en annan aminosyra, tryptofan, om inträde till din hjärna. När du tränar hårt så kommer tryptofan att signalera till hjärnan via signalsubstansen serotonin att du är trött. Valin är alltså här och blockerar en del att signalera så att du kan träna mer.

De grenade aminosyrorna fungerar även som en extra energikälla på grund av dess unika metabolism.

Fettförbränning och BCAA

Inte fettförbränning i sig men BCAA kommer hjälpa dig om du redan ligger på ett minusresultat av kalorier och bränner fett. Det fungerar genom att aminosyrorna har en förmåga att skona glykogenen och öka insulinkänsligheten vilket kan spela en viktig roll för att påskynda resultatet av fettförbränning.

Det är också bra på grund av den bästa egenskapen, de muskelbevarande effekterna. Att tappa muskler under fettförbränning är tyvärr ett stort problem som du helst ska försöka åtgärda om du tänkte gå ner i vikt. Det gör du genom att tillsätta extra proteinpulver eller aminosyror. Allt som bygger muskler bevarar också muskler.

Världens mest sålda BCAA produkt!?

Inte den allra billigaste BCAA du kan hitta men i vilket fall den populäraste. Xtend är ett mästerverk när det kommer till smakerna. En favorit hos många är mango så gillar du den frukten har du ett givet förstaval. Finns i två olika storlekar, 30 eller 90 portioner.

Signalerade aminosyror

BCAA har en förmåga att fungera som signalmolekyler i kroppen. Men även fast BCAA kan agera för att ge musklerna de signaler de behöver för att bygga mer muskler måste du komma ihåg att ge de övrig näring som behövs för uppbyggnad. Valin kan signalera, eller rättare sagt blockera, för tryptofan att producera serotonin som säger till hjärnan att du är trött. Då kan du träna längre men efter hårt träning så behöver du också rejält med vila. Var noga med sömntimmarna! (som jag kommer slå många slag för här på sidan)

Varje dag

Vissa kosttillskott som PWO rekommenderas att du bara tar när du tränar. BCAA och EAA kan och bör du ta varje dag, även på vilodagarna. Varför det då? Jo för då kan du vara säker på att du för i dig alla nödvändiga aminosyror som kommer maximera din återhämtning och uppbyggnad.

Under flera år har BCAA varit ett hett ämne bland idrottare, styrketränare och fitnessproffs. Under den tiden har BCAA tillskott blivit mer eller mindre ett måste för mängder av amatörer och professionella idrottare. Det finns en mängd olika påståenden om BCAA inklusive ökad muskelmassa, förbättrad återhämtningstiden och ökad styrka.

Kolla in Sveriges största utbud på BCAA här (88 produkter) >

Så mycket behövs

En servering BCAA innehåller i regel 10 gram. Som alltid är det många faktorer som påverkar hur mycket du behöver. Dina mål,  din ålder, och vilket sport du utövar är några av de viktigaste exemplen på variabler du måste beakta. För att inte glömma den jag tycker är viktigast, hur mycket du sover.

Experimentera dig fram och se vad som fungerar bäst för dig. Detsamma gäller när du ska ta kosttillskotten. Personligen gillar jag att ta BCAA före och under passet för att gå på EAA och proteinpulver av vassle efter träningen. Jag brukar säga till personer som frågar när tillskott ska tas att tidpunkten efter träningen är viktigast men att inte haka upp sig för mycket på det. Det absolut viktiga är såklart att komplementen konsumeras någon gång under dagen.

  • Ett populärt kostttillskott när det huvudsyfte är att bygga nya muskler. Drick före, under och efter passet för maximala resultat.
  • Det finns olika sammansättningar av BCAA där formulan 2-1-1 är den ursprungliga. De senaste produkterna har en större del leucin i och med att det har kommit ny forskning som antyder den är den viktigaste aminosyran av de 3 grenade.
  • Kosttillskotten innehåller just dessa tre aminosyror eftersom de samspelar bra tillsammans. Du finner de även i livsmedel men då du tränar hårt kan ett komplement till maten vara på sin plats.

Bästa BCAA

Vilken är den bästa BCAA då? Om vi ska gå på de senaste nyheterna jag har hört ska det vara kosttillskotten som innehåller en högre del leucin är det klassiska 2:1:1. Mitt bästa val blir därför burken från Core jag tipsar om ovan just därför att den har 8 delar leucin och har hjälpt mig återhämta kroppen snabbare under väldigt många månader. Ge den ett chans om du är sugen på grenade aminosyror.

Hoppas BCAA kommer ta din träning framåt, lycka till!