Kaseinprotein

Kaseinprotein

Ett pulver med kaseinprotein är tvärtemot vassle ett långsamt protein som passar speciellt bra att ta på kvällen innan du ska sova. Du har på så sätt protein som sakta utsöndras till dina muskler under hela natten. Kasein är väldigt kalciumrikt och har en effektiv roll för att dina muskler ska få näring under en lång tid.

Det är kasein

Ordet kasein betyder ost och kommer i grunden från Latin. Det är ett långsamt proteinpulver och bryts ner sakta på grund av att molekylen har en gelbildande kapacitet. Denna gel som även går under namnet koagel är en väldigt effektivt sätt att tillföra näring under en lång tid då den ger en långsam frigivning av aminosyror. Tidcirkeln från det att du tar kaseinprotein tills dess att allt är utportionerat kan vara så lång som upp till 7 timmar. Alltså helt optimalt att konsumera innan sovdags!

Mest prisvärda pulver

kaseinprotein 1

TILL BUTIK >

Ett bra alternativ

Kasein 2

TILL BUTIK >

Det är likt vassle ett protein som kommer från kossornas mjölk. Skillnaden i de två olika proteinerna är att när mjölk koagulerar uppstår det två olika skikt där ett är vassle och ett är kaseinprotein. Vad är koagulera då? Det är när mjölk “drar ihop sig” och blir klumpigt. På ren svenska kan vi använda ordet stelna. Olika ämnen stelnar vid olika grader där till exempel ägg koagulerar vid cirka 82 grader.

Kaseinprotein är det dominerande proteinet som kommer från mjölk och hela 80% av komjölken består just av detta protein.

Bästa tiden att ta proteintillskottet

Det är väldigt mångsidigt och kan praktiskt taget användas varje gång till önskar ett tillskott. Kaseinprotein är särskilt användbart då du vet att du inte kommer äta under en lång tid, oftast då du ska sova. Du kan också kombinera både vassle och kasein för att få både snabba och långsamma proteiner. Om du vill testa att mixa så skulle jag föreslå dosen två delar vassle och en del kasein. Om du vet med dig att du inte kommer äta någon mer måltid kan du såklart sänka dosen vassleprotein och dra upp delen kaseinprotein.

Vem behöver proteinet

Jag skulle säga alla, och många får i sig mycket kaseinprotein från kosten. Det är dock viktigt att tänka till när du ska ta de olika sorterna. Jag tänker i första hand på snabba proteiner eller långsamma proteiner. Även fast kasein är ett typiskt “nattprotein” så är det absolut inte fel att ta det vid andra tidpunkter. Den enda stund jag inte skulle rekommendera dig att ta det här proteintillskottet är direkt efter träning. Då behöver din kropp snabba proteiner så att uppbyggnaden kan börja så fort som möjligt och du blir redo för nästa träningspass.

Sömn ger uppbyggnad

Att sömn och vila är en stor del i hur vida du kommer lyckas bli starkare, snabbare och må allmänt bra vet du förmodligen redan. Det är lätt att glömma att kroppen måste ha byggmaterial under tiden då du sover och det här här som detta “7 timmars protein” kommer in. Du ger dina muskler bränsle och de förutsättningarna som behövs för att reparera sig och bli starkare medans du sover.

Frågor och svar

Här kommer några frågor och svar. Saknar du något så tveka inte att kontakta mig så försöker jag svara så fort jag kan.

Kan jag dricka kaseinprotein om jag är allergisk mot mjölk?

Nej det kan du inte göra då inte kan dricka mjölk.

Laktos då?

Om du är känslig mot laktos kan du använda detta kosttillskott eftersom den sockerkomponenten inte finns där.

Varför kan jag inte bara äta kvarg eller dricka mjölk?

Det kan du faktiskt göra. Likt alla kosttillskott är det bara en komplement för att inte behöva äta så mycket som du annars behöver göra.

Hoppas du lärde dig något om kaseinprotein och att kosttillskottet kommer hjälpa dig nå nya mål.